Selasa, 20 Januari 2009

Dasar tidak campur tangan kepada campur tangan secara langsung terhadap negeri-negeri Melayu pada akhir abad ke-19. (Excel 1)

Pada akhir abad ke-19 , British telah berusaha untuk campur tangan secara langsung di negeri-negeri Melayu. British menggunakan pelbagai alasan untk campur tangan dalam pentadbiran di Tanah Melayu. Antaranya pertelingkahan takhta dalam kerajaan Melayu serta pergaduhan antara kongsi gelap Cina. Kecenderungan British mengubah dasar tidak campur tangan kepada dasar campur tangan adalah untuk menjaga kepentingan mereka di Negeri-Negeri Melayu. Setelah berjaya menguasai negeri-negeri Melayu , British telah memperkenalkan pelbagai dasar untuk mengukuhkan kedudukan mereka. Pengenalan sistem Residen merupakan langkah untuk menstabilkan kedudukan mereka di Tanah Melayu.

Keadaan huru hara dari Perang saudara di negeri-negeri Melayu.
Contoh di Perak, Pahang, Selangor dan Negeri Sembilan. Menyebabkan pemodal Eropah mendesak kjn British campur tangan untuk memulihkan keamanan.
Membantu kegiatan perdagangan berjalan lancar. Masalah di negeri-negeri Melayu lain juga menyebabkan kjn British di London mengarahkan Andrew Clarke terlibat secara langsung bagi menyelesaikan pertikaian raja-raja Melayu.

Masalah kongsi gelap Cina.
Antara Ghee Hin dan Hai San. Kedua pihak seringkali terlibat dalam pergaduhan yang mengakibatkankegiatan perlombongan bijih timah dan keselamatan terjejas teruk.
Juga mengakibatkan kemusnahan banyak peralatan di lombong bijih timah.

Ingin menguasai bahan mentah yang terdapat di Tanah Melayu untuk pasaran antara
bangsa. Selepasnya meletusnya Revolusi Perindustrian di Eropah, keperluan terhadap bahan mentah tinggi bagi menampung permintaan yang meningkat. Britain memerlukan bahan mentah terutama bijih timah dan getah. Perlu bertindak bagi menguasai sumber bahan mentah.

Perubahan dalam politik antarabangsa iaitu persaingan antara negara barat untuk
meluaskan wilayah. British bimbang dengan usaha negara Eropah lain utk menguasai Tanah Melayu. Kuasa Eropah lain sedang giat mencari kedudukan di Asia Tenggara.

Perubahan politik di Britain mempengaruhi dasar mereka berkaitan tanah jajahan.
1874, Parti konservatif berjaya menguasai parlimen England menyebabkan berlaku perubahan terhadap dasar luar. Andrew Clarke telah didesak supaya menjalankan dasar agresif terhadap penguasaan Tanah Melayu.

British telah membangunkan pelbagai infrastruktur pengangkutan untuk memudahkan
perhubungan mereka. Menyebabkab perdagangan barat semakin cepat dan singkat..
Cth : pembukaan Terusan Suez yang mampu memendekkan jarak perjalanan.
Barangan dagangan dr Tanh Melayu mudah di eksport negara Barat.

Campur tangan British secara langsung di NNM telah mengakibatkan sistem politik dan ekonomi tempatan mengalami perubahan ketara.
Tujuan utama British campur tangan untuk menguasai ekonomi. Walau bagaimanapun campur tangan telah menakibatkan wujud rasa tidak puas hati penduduk tempatan terutama golongan pemerintah yang kehilangan hak dan kepentingan di Tanah Melayu.

Tiada ulasan:

MYGBIT Fasiliti Mining Ethereum Terbesar

  MYGBIT telah bermula pada penghujung 2015 oleh pengasasnya yang bernama Cengiz Isbilir. Sudah tentu terdapat perbahasan mengenai sama ada ...