Faktor-faktor kebangkitan gerakan kesedaran
1. Peranan agama
- Masayrakat di Asia berpegang kuat kepada agama, adat dan budaya.
- Di Indonesia, Sarekat Islam (1906) telah menggunakan agama Islam untuk dapatkan sokongan rakyat.
- Muhammadiyah dan Nahdatul Ulama juga gunakan Islam.
- Perjuangan mereka umpama perjuangan membela agama dan jihad untuk Islam.
- Gerakan awal nasionalisme di Myanmar dipelopori oleh golongan sami Buddha.
- Golongan Pongyi (sami-sami Buddha) menjadi penyokong gerakan pelajar dan alat menyedarkan petani tentang gerakan nasionalisme.
- Di negeri Thai, agama Buddha telah menjadi penyatu rakyat.
- Di Filipina, Sepanyol telah mengkristiankan orang Filipina.
- Ia tidak mengancam tradisi, kebudayaan dan kehidupan mereka.
- Agama Kristian menjadi penyatu rakyat seluruh Filipina.
- Paderi-paderi Gomez, Burgos dan Zamora (GOBUZA) memulakan gerakan nasionalisme Filipina.
- Pembunuhan mereka telah dianggap sebagai kematian kerana agama atau sebagai mati syahid.
- Di India, agama memainkan peranan dalam pembentukan persatuan-persatuan pada awal perkembangan nasionalisme.
- Di negeri China, perkembangan agama Kristian menimbulkan kebencian rakyat China.
- Shinto di Jepun dianggap sebagai ajaran awal mereka.
- Telah menarik minat orang Jepun untuk kembali kepada tradisi asal untuk memulih dan memodenkan Jepun.
2. Peranan bahasa dan kesusasteraan
- Bahasa sebagai simbol perpaduan rakyat.
- Di Indonesia, Bahasa Melayu menyatukan penduduk kerana Belanda telah menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan dalam urusan pentadbiran di Indonesia.
- Bahasa Melayu sebagai alat komunikasi dan sebaran maklumat.
- Bahasa Melayu menjadi lingua franca dan merapatkan perbezaan kaum.
- Kemunculan idea Melayu Raya atau Indonesia Raya memperlihatkan perpaduan bangsa Indonesia.
- Di negeri Thai, golongan nasionalis titikberatkan kemegahan bahasa dan kebudayaan Thai.
- Di Filipina, Bahasa Sepanyol menjadi alat penyatuan rakyat.
- Di India, Bahasa Inggeris menjadi alat telekomunikasi dan penyebaran maklumat.
- Di China, Bahasa Mandarin sebagai bahasa rasmi membantu menyatukan penduduk serta memudahkan penyebaran idea semangat kebangsaan.
- Hasil-hasil karya sastera digunakan untuk mengkritik dan membidas penjajah.
- Di Filipina, karya-karya Jose Rizal seperti Noli Me Tangere (Jangan Sentuh Aku) – 1887 dan El-Filibusterismo (1891) serta Ninay (1885) oleh Dr. Pedro A. Peterno membidas Sepanyol.
- Di Indonesia, karya-karya seperti Siti Nurbaya oleh Marah Rusli, Hikayat Kadirun oleh Semaun dan Student Hidjo oleh Bakti Siregar digunakan untuk mengkritik Belanda.
- Di Vietnam, Phan Boi Chan menulis Luu Cau Huyet Le Tan Thu (Surat Dari Tulisan Ryuktus Dalam Tangisan Darah) memberi kesedaran kepada rakyat Vietnam.
- Di negeri China, Gerakan Revolusi Kesusasteraan pada pertengahan 1910-an.
- Muncul tokoh sastera seperti Hu Shih.
- Menganjurkan kesusasteraan popular yang mudah dan jelas dan bermakna.
- Menyeru karyawan jangan meniru sarjana klasik tetapi meluahkan idea dengan bebas menggunakan bahasa.
- Jepun berbeza – Jepun melihat nilai-nilai kebudayaan kebangsaan tradisi dalam usaha memberi semangat nasionalisme.
- Mulakan Gerakan Pembelajaran Kebangsaan atau Kokugaku.
- Paderi-paderi Shinto seperti Kada Azumamaro dan Kamo Mabuchi beri perhatian kepada puisi klasik Jepun dalam usaha memberi semangat nasionalisme Jepun semasa proses Pemulihan Meiji.
3. Peranan kewartawanan
- Akhbar dan majalah adalah alat sebaran am penting dalam gerakan kesedaran.
- Dicetak dalam bahasa penjajah, bahasa ibunda dan bahasa lain.
- Membolehkan idea-idea nasionalisme disebarkan dengan cepat di kalangan penduduk pribumi yang tertindas.
- Mengkritik mengenai hal kemasyarakatan, agama, ekonomi dan politik.
- Menyebarkan berita dari luar, menyedarkan dan menyeru rakyat untuk bersatu serta memperjuangkan kemerdekaan.
- Di Indonesia, akhbar seperti Medan Priyayi, Kaum Sunda, Utusan Hindia dan akhbar terjemahan dari Belanda dan sebagainya muatkan tema-tema politik, kebebasan manusia dan pemansuhan perbezaan kaya dan miskin.
- Di Filipina, akhbar La Solidaridad membawa kepada perubahan sikap rakyat.
- Di China, pelajar-pelajar yang menuntut di luar negeri sebarkan idea-idea revolusi melalui akhbar.
- Mereka muatkan idea-idea revolusi dalam akhbar seperti New Youth, Kuo Min Pao (Citizen’s Tribune) dan Twentieth Century China (China Kurun ke-20) dalam usaha mereka menggulingkan Dinasti Manchu.
- Mereka menerbitkan akhbar Su Pao di negara China sendiri untuk menyebarkan idea mereka.
- Akhbar memudahkan pengaliran idea-idea kebangsaan di negara-negara Asia Tenggara, Asia Selatan dan Asia Timur.
4. Peranan pendidikan
- Pengenalan pendidikan sekular Barat.
- Terdedah kepada idea-idea liberalis, sosialis, demokrasi dan nasionalis seperti John Locke, Voltaire, Montesquie, Rousseau dan Mazzini.
- Juga menerima idea-idea pembaruan dan falsafah Barat.
- Perasaan idea menyatukan pemikiran pemimpin nasionalis.
- Di Indonesia, pendidikan Barat melahirkan tokoh-tokoh intelektual.
- Mereka menjadi tokoh-tokoh pergerakan nasionalis Indonesia.
- Taman Siswa diasaskan oleh Suardi Surjaningrat pada tahun 1921.
- Ia memainkan peranan penting dalam gerakan kesedaran.
- Sistem pendidikan mendedahkan pelajar dengan budaya sendiri.
- Melatih pemuda untuk percaya pada diri mereka sendiri.
- Menaikkan semangat nasionalisme mereka.
- Tenaga pengajarnya merupakan ahli-ahli gerakan nasionalisme.
- Di Filipina, kelas menengah yang berpendidikan telah memberi pendidikan Barat kepada anak mereka.
- Anak golongan ini seperti Dr. Jose Rizal, Marcelo H. Del Pilar, Mariano Ponce, Graciano Lopez Jaena, Dr. Pedro A. Paterno muncul sebagai pemimpin nasionalis.
- Semasa pentadbiran Amerika Syarikat, ramai dihantar untuk melanjutkan pelajaran di peringkat tinggi.
- Pembukaan Universiti Yangoon di Myanmar pada awal 1920-an, menyemarakkan semangat nasionalisme di Myanmar.
- Pelajar-pelajar mulakan gerakan anti Akta Universiti Burma kerana tinggikan tahap kemasukan.
- Di Vietnam, sekolah-sekolah dijadikan alat oleh Persatuan Pemodenan dna Phan Chu Trinh.
- Persatuan Permodenan jadikan sekolah sebagai alat propaganda untuk revolusi bersenjata.
- Phan Chu Trinh suka sekolah itu mengubah keadaan politik dan sosial masyarakat Vietnam.
- Sekolah-sekolah menjalankan aktiviti menyunting dan menerbitkan buku dan risalah yang menekankan hal-hal patriotik, menguatkan diri dan pemodenan dalam quoc-ngu dan sebarkannya kepada semua penduduk.
- Sekolah-sekolah menjadi landasan pendidikan dan reformasi budaya di Vietnam.
- Di India, pengenalan sistem pendidikan Barat pada tahun 1930-an membantu melahirkan golongan intelektual seperti Mahatma Gandhi, Jawaharlal Nehru dan Muhammad Ali Jinnah.
- Di China, Universiti Peking (Peita) menjadi tempat untuk berbincang dan perdebatan antara pelajar.
- Tsai Yuan-Pei (Canselor) letakkan asas-asas yang perlu bagi Peita sebagai pusat pengajian tinggi yang lebih berguna kepada negara.
- Peita menjadi simbol kebebasan dan kemerdekaan kepada pelajar.
- Galakkan pelajar berucap, berbincang, menerbit dan aktiviti lain secara bebas.
5. Peranan golongan intelektual
- Berpendidikan Barat.
- Dipengaruhi oleh idea liberal, nasionalis, demokrasi, sosialis dan Marxisme-komunis.
- Elit baru ini tidak puas hati dan kecewa dengan tindakan penjajah yang memeras kekayaan negara dan menindas rakyat.
- Peluang pekerjaan gagal disediakan untuk mereka.
- Diskriminasi diamalkan oleh pentadbir Barat.
- Orang Barat yang disifatkan sebagai pendukung utama idea-idea demokrasi, liberalisme dan hak asasi manusia tidak praktikkannya.
- Di Indonesia, Raden Adjeng Kartini (1879-1904) berasal daripada keluarga pembesar Jawa.
- Bersikap terbuku dan mempunyai idea-idea yang matang untuk memajukan bangsanya.
- Dalam surat-suratnya, beliau menyeru rakyat membebaskan diri daripada pemikiran kolot dan menggalakkan penubuhan sekolah untuk wanita.
- Sama-sama Dr. Mas Wahidin Saediro Hoesoeda mulakan kempen untuk majukan Jawa.
- Tekankan perlunya penyebaran pendidikan Barat bagi mencapai kebahagian dan kemakmuran rakyat.
- Di negeri Thai, Pridi Phanomyong gunakan jawatannya dalam kerajaan untuk mempengaruhi pegawai kerajaan.
- Menggunakan kedudukannya sebagai pensyarah Universiti Chulalongkorn untuk mempengaruhi pelajarnya.
- Golongan pelajar Universiti Yangoon gelarkan diri sebagai Thakin atau Tuan di bawah pimpinan Aung San.
- Menubuhkan Dobama Asiayone (Kami Penduduk Myanmar) pada tahun 1935.
- Sehingga tahun 1941, golongan Thakin telah menjalankan pelbagai aktiviti.
- Seperti permogokan pelajar 1936, sertai pilihanraya tahun 1936 dan 1938 dan dapat sokongan petani.
- Menubuhkan Pertubuhan Petani-petani Burma dan Liga Penanaman Seluruh Burma.
- 1940, All Burma Trades Union Congress ditubuhkan untuk selaraskan pertubuhan buruh dan menentang pemerintahan British.
6. Peranan pengaruh luar
a. Reformasi Mesir
- Perjuangan tokoh Islam Jamaluddin al-Afghani (1838-1879) mempengaruhi dan mencorakkan kebangkitan di Asia Tenggara dan Asia Selatan.
- Perjuangan menekankan kepada “kembali kepada prinsip agama”.
- Yakin dan percaya terhadap demokrasi dan prosesnya serta perlunya mempertahankan suara demokrasi melalui perlembagaan dan perwakilan yang sah.
- Menentang penindasan yang dilakuakn ke atas manusia.
- Pelajar Islam di Asia yang belajar di Mesir terpengaruh dengan reformsi di Mesir di bawah Muhammad Abduh.
- Contoh di Indonesia, Sarekat Islam, Muhammadiyah, Nahdatul Ulama.
- Di India, pembaharuan Islam di Mesir mempengaruhi masyarakat Islam.
- Sir Sayid Ahmad Khan (1817-1898) menubuhkan Universiti Islam di Aligarh yang sediakan pembelajaran Islam yang tidak bertentangan dengan undang-undang sains dan idea-idea Barat.
b. Pengaruh Golongan Nasionalis dan Liberal di Eropah
- Pertengahan abad ke-19, Revolusi England, Revolusi Amerika dan Revolusi Perancis.
- Idea-idea demokrasi, kemerdekaan, hak asasi manusia, persamaan dan kebebasan mempengaruhi pemikiran golongan muda di China.
- Kejayaan gerakan penyatuan Itali dan Jerman 1870 menjadi contoh kepada China tentang perlunya usaha untuk menyatukan China.
- Orang Cina kecewa tentang kelemahan idea Barat yang hanya pada idea dan bukan dijalankan secara praktikal.
- Sebagai alternatifnya, mereka cenderung dalam pemikiran Marxisme yang memberi keutamaan kepada kebajikan rakyat.
- Kejayaan Revolusi Russia pada Oktober 1917 membuka mata orang Cina bahawa dunia kapitalis menekan kehidupan mereka sehingga menyebabkan mereka sengsara.
- Maka mulalah pengaruh komunisme di kalangan pemimpin Asia khususnya China dan Vietnam.
c. Pengaruh Gerakan Negara Jiran
- Revolusi China 1911 dan Gerakan Kongres Kebangsaan India mempengaruhi gerakan nasionalisme negara-negara di Asia Tenggara.
d. Kebangkitan Jepun
- Memberi semangat kepada para nasionalis.
- Menyedarkan bahawa Asia mampu untuk maju dan menjadi kuat.
- Perang Jepun-Russia 1904-1905 membuka mata orang Asia bahawa Asia mampu mengalahkan kuasa Barat.
- Sebelum itu mereka menganggap bahawa kuasa Barat itu kuasa unggul dan mereka tidak boleh dikalahkan tetapi memberi dorongan kepada orang Asia untuk bangkit menentang negara Barat.
- Pemulihan Meiji 1864 menunjukkan jalan kepada bangsa Asia bahawa mereka perlu satu reformasi dalam bangsa mereka sendiri.
"Orang yang tidak mengenali sejarah, akan sentiasa mengulangi kesilapan yang sama sepanjang hidupnya"
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
MYGBIT Fasiliti Mining Ethereum Terbesar
MYGBIT telah bermula pada penghujung 2015 oleh pengasasnya yang bernama Cengiz Isbilir. Sudah tentu terdapat perbahasan mengenai sama ada ...

-
Sehingga pertengahan abad ke-19, para pembesar merupakan aset penting dalam sistem politik di Tanah Melayu. Setiap orang pembesar mempunyai ...
-
Pengenalan Perang Jawa meletus dari 20 Julai 1825 sehingga 28 Mac 1830. Peperangan ini juga dikenali sebagai Perang Depo Negoro kerana ianya...
-
Pengenalan Revolusi tanpa pertumpahan darah telah berlaku di Siam pada 24 Jun 1932. Revolusi tersebut telah menamatkan sistem monarki mutlak...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan